Vergoedingen fysiotherapie 2017

Nieuws >>

In welke gevallen wordt fysiotherapie vergoed vanuit de basisverzekering?
De vergoeding vanuit de basisverzekering hangt af van uw leeftijd en de vraag of u een aandoening hebt die op de lijst ‘chronische aandoeningen‘ staat of last heeft van urine incontinentie.

U bent jonger dan 18 jaar
Bent u jonger dan 18 dan worden per indicatie de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie vergoed. Mocht u daarna voor deze indicatie nog behandelingen nodig hebben, dan worden maximaal de volgende 9 behandelingen ook vergoed.

Heeft u een chronische aandoening, dan wordt de behandeling van deze aandoening volledig vergoed.

U bent 18 jaar of ouder

Bent u 18 jaar of ouder dan wordt fysiotherapie beperkt vergoed vanuit de basisverzekering. Heeft u last van urine incontinentie, dan worden de eerste 9 behandelingen voor bekkenfysiotherapie vergoed. Houd er rekening mee dat u (jaarlijks) eerst uw eigen risico moet betalen (als u deze nog niet heeft betaald voor andere zorg).

Heeft u een aandoening die op de lijst ‘chronische aandoeningen’ voorkomt? Dan zult u de eerste 20 behandelingen zelf moeten betalen of worden vanuit uw aanvullende verzekering voldaan voor zover verzekerd. De behandelingen die u daarna nodig heeft, worden vanuit de basisverzekering vergoed. U moet echter wel jaarlijks eerst uw eigen risico betalen (als u deze nog niet heeft betaald voor andere zorg).

Wel of geen een aanvullende verzekering voor fysiotherapie?
Of u een aanvullende verzekering nodig heeft, hangt af van uw zorgbehoefte en het risico dat u loopt op een aandoening.

Sport u of beweegt u intensief dan is er altijd een kans dat u een blessure oploopt en fysiotherapie nodig heeft. Ook als u vaker last heeft van uw spieren of gewrichten zult u mogelijk een beroep moeten doen op de fysiotherapeut.

Heeft u geen klachten, leeft u gezond en beweegt u niet intensief dan is de kans dat u fysiotherapie nodig heeft een stuk kleiner. Toch kan het altijd gebeuren dat u onverwacht een beroep moet doen op de fysiotherapeut. Bijvoorbeeld na een ongelukje tijdens het klussen in huis of een ongelukkige val.

Zonder aanvullende verzekering betaalt u de kosten voor fysiotherapie zelf. Een reguliere behandeling fysiotherapie kost circa € 29. U zult dus de afweging moeten maken: fysiotherapie zelf te betalen als er iets gebeurt of een (maandelijkse) premie betalen voor een aanvullend pakket met een dekking voor fysiotherapie.

In 2012 gaan weer een aantal zaken veranderen met betrekking tot de vergoeding van fysiotherapie.

Op de website van de Fysiotherapeut kunt u informatie vinden wat er zoal gaat veranderen en kunt u eveneens verder klikken naar vergelijkingssites. Op deze manier kunt u snel en makkelijk controleren of uw huidige zorgverzekering nog aansluit op uw wensen en behoeften.

Als u voor 1 januari 2012 uw huidige zorgverzekering stop zet, heeft u tot 1 februari 2012 de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Kijk voor meer informatie op www.kiesbeter.nl

Blog nr. 2: Sporten & alcoholgebruik

Gezellig een biertje drinken na de training of wedstrijd, iedereen kent het wel en veel sporters doen het regelmatig. Maar in hoeverre gaat alcohol en sport eigenlijk samen?

Een aantal feiten en fabels over alcohol op een rijtje:
Fabels
- Alcoholvrij bier is de beste sportdrank
Wij moeten u helaas teleurstellen, alcoholvrij bier bevat te weinig voedingsstoffen om na een sportprestaties de reserves weer aan te vullen.

-Hoe meer je beweegt des te sneller het alcohol wordt afgebroken in het lichaam
Een wedstrijd zorgt er niet voor dat de kater of in ieder geval het alcohol in het lichaam minder wordt. De snelheid van het afbreken van alcohol heeft te maken met het tempo van de leverenzymen die verantwoordelijk zijn voor het afbreken hiervan.

Feiten
- Regelmatig een glas alcohol is beter dan veel in het weekend
Regelmatig een glas alcohol zorgt voor vaatverwijding in het lichaam wat betekend dat het bloed beter door het lichaam kan stromen wat gunstig is voor uw gezondheid. Matige, regelmatige alcoholconsumptie kan dus geen kwaad. Zorg ervoor dat u niet iedere dag een glas drinkt om de kans op verslaving te voorkomen.

-Vrouwen zijn gevoeliger voor alcohol dan mannen
Vrouwen zijn sneller dronken dan mannen. Dit komt doordat de lever minder alcohol kan verwerken dan die van de man. Daarnaast hebben vrouwen relatief meer vetweefsel en minder spierweefsel dan mannen. Het lichaamsvet van vrouwen neemt de alcohol niet goed op waardoor de alcohol in het bloed circuleert.

Wat doet alcohol met het lichaam?
De meeste symptomen van overmatig alcohol gebruik zijn wel bekend, denk aan verlies van motoriek en het spreken met een dubbele tong. Men spreekt van overmatig alcoholgebruik bij mannen die meer dan 7 glazen alcohol en bij vrouwen die 5 glazen drinken op één gelegenheid. Alcohol zorgt ervoor dat de spieren minder goed kracht kunnen leveren vanwege de verdovende werking van alcohol. Kramp, pijn en verlies van motoriek zijn de bekende symptomen. Alcohol zorgt, zoals eerder benoemd, voor vaatverwijding dit betekend dat een persoon het warmer krijgt wanneer hij of zij een biertje of wijntje nuttigt.

Wat heeft alcohol voor invloed op sportprestaties?
Men ziet een verhoogd alcohol gebruik binnen sportverenigingen waar teamsporten bedreven worden met als doel teambuilding of het (ver)drinken op/van wedstrijduitslagen. Na het drinken van overmatig veel alcohol ziet men dat de herstelperiode na een intensieve training langer duurt dan gebruikelijk. Dit komt omdat de stoffen die nodig zijn voor het herstel zoals glucose niet voldoende worden aangemaakt tijdens maar ook na dat gezellige feestje. Glucose speelt een centrale rol bij het uithoudingsvermogen en is een brandstof dat gebruikt wordt voor het herstel van spieren.

Praktijk Hilvarenbeek
Praktijk Riel